Thursday, October 29, 2009

bersyukurlah wahai manusia...

malam ni sgt la bosan..sbb tu 2 post skali gus aku update..haha
ok..arini..hari yg sgt bermakna bg aku..sbb arini aku taw wat it feels like to b a doctor..well aku xde la operate org..tp aku da taw apa rasanya empati..dan knape as a doctor..empati tu sgt2 penting..
arini..sume student UKRIDA batch 2009..g panti asuhan..ade 6 bus = 6 panti asuhan
aku..bus no.4..dan bus tu bawak kitorg sume ke Panti Sosial Bina Grahita "Belaian Kasih" Pegaduan, Jakarta Barat..ni panti asuhan untuk anak2 yg retardasi mental (mental retardation)
sesampainye aku kat pintu masuk tu..aku terkesima tgk anak2 tu..sbb aku btl2 xtaw panti yg kitorg g ni..panti anak2 istimewa..
diorg nmpk happy sgt bile kitorg dtg...sume nye pandai..kitorg dtg,,trus diorg dtg serbu..salam ngn kitorg..siap kne tarik lagi..hehe
mule2..jujur aku ckp..aku takut..sbb aku xpnah deal ngn anak2 istimewa ni..pnah tgk dr jauh je..xpnah sedekat ni..
kitorg d tugaskn untuk wawancara 3 org...aku try kat sorg budak ni..sbb nmpk die duk sorg2..aku nk salam n tny name die..no respon..huuu~~
aku pn..cari dak lain..jumpe la a few yg ngah duduk2..die mintak air..J bg air die..aku tlg bkak kn gule2..bdk ni cm ok..tp syg..die x bleh ckp..bleh ckp sbnrnye..tp x clear..
sorg lagi budak..kecik je..aku tny name die..end up..die cubit+cakar muke aku..huuu~~~
ok...bdk ni xbleh..abes cedera aku kang..haha..bdk yg mintak air tu..kitorg tny la..name ape..umur brape..
die sebut..tp x jelas..yg pasti..die kate umur die 8 taun..kitorg dgr name die..Bali..
so-called-Bali ni..ajak aku n Stephanie (my groupmate) g kat blkang..ajak main buai
aku serba salah sbb nnt kitorg jauh dr pengawasan perawat2 kat situ..pastu aku ajak die g depan balik..mse lalu kat surau, die buat gaya smyg..mksdnye diorg kat cni..wlpn cacat..tp perawat2 ni xlupa ajar diorg ttg agama..smting yg patut d banggakan..=)
so-called-Bali ni..ajak kitorg masuk dalam..kat kelas diorg..die tunjuk kat kitorg gmbar die..baru aku taw..yg so-called-Bali ni..name die Ida..umur da 16 taun rupenye..
aku pn masuk lam kelas diorg..since there's nothing much i can ask him..aku bg die kertas n pen..aku nk taw..smpai mane kemampuan die..die hanya mampu lukis bulat2..tp tu da bagus bg aku..
aku pn ajak die main..main gelung byk2 masuk lam kon tu..mnde tah name die..
aku pgg 1 gelung..n suh die amik yg sme cm yg aku pgg..ok la..aku rase die phm n kenal warna..
dlm tu panas..pastu ade sorg ni..die pnjat krusi..die pasang kipas..pandai btl..hehe
pastu aku kluar..join org lain sembang ngn perawat kat situ..mcm2 yg ibu tu ckp..sedih plak aku rase..
sbb kebanyakkan anak2 ni..anak2 yg di biarkan keluarga..mak ayah diorg xnk jage diorg..ade tu..anak jalanan..ade yg d tinggalkan kat balai polis..yg lg sedih bile some of them tahu yg diorg ade family..ade mak ayah..n diorg asyik ckp "mau pulang"..tp cmne nk anta balik..rumah diorg pn diorg xtaw katne..diorg main sebut je..
ade sorg ni..name die Wina..die pndai..n die cm org normal..umur die da 20..klau org hutang ngn die..die akan catat..n die taw bile gaji da masuk..nnt die akan tuntut..klau x byr..kes hutang tu die akan bwk je pimpinan panti..haha..
bile tny, nape x g skola (ade anak2 yg d antar ke skola biase), die kate die da pandai..tp bile tny sape yg x waras..die ngaku die yg x waras..
ibu tu crite..klau hari raye..3 haru berturut2 tu..pakai baju baru je..rezeki anak2 istimewa ni murah..ramai yg sayang..makan xyah cite la..mmg sah2 la cukup..sedap2 lak tu..klau anak2 kat luar..belum tentu dpt mkn 6 kali sehari..sekali sehari pn payah kot..
mase makan..kitorg join diorg..tp kitorg xde la makan kan..lauk nye..sedap..sayur+tempe+ayam masak kicap..huu~~da la kitorg lapa tahap gile babas time tu..sabor je la
aku nmpk sorg budak ni..sorg2 je..xmkn pn..aku pn berusaha la suap die (1st time suap)..die mkn 3 suap je..pastu die xnk..lauk ni x sedap ke aku x yg memutuskan selera mkn die..huuu~
die mkn buah je..tny kat ibu tu..ibu tu pn xtaw name die ape..tu anak baru..die xnk ckp..tp aku senang hati sbb at least die mkn buah..2 pulak tu..xde la lapa sgt..
lepas mkn..its time to say gudbye..salam2..amik gambar..
pastu mase salam ngn sorg budak ni..name die Muhammad..die pn pndai..die tny.."bus nya d mana"..aku jawab "d luar"..pastu die ckp..die mau pulang..aku tny la pulang ke mana..die ade sebut..tp aku xtaw la katne..aku pn iye kn je..
sedih sgt aku rase sbb Muhammad taw yg die ade family..ade rumah..tp mgkin family die xnk die or mybe sume tu hanyelah khayalan die..
akhirnye..kitorg sume melangkah keluar dari panti tu..1 prasaan yg berat ade lam hati aku..
bye2 ida..wina..muhammad..dan anak2 panti Bina Grahita yang lain..smoge kite dpt jumpe lg..=)
~~~bersyukurlah sbb kite d kurnia kan akal dan tubuh yg smpurna tanpa cacat cela...dan bersyukurlah sbb kite masih ade keluarge yg menyayangi kite~~~

No comments: